sobota, 24 marca 2012

Puppy Linux - instalacja na twardym dysku w stylu "frugal" - przegląd 3 dystrybucji.

Pobrałem najnowsze trzy wersje głównych gałęzi rozwojowych Puppy Linux (poza wersją Quirky). Mianowicie Wary/Racy, Lucid oraz Slacko. Puppy jest najpopularniejszą na świecie minidystrybucją, obsługującą dobrze i bardzo szybko starszy sprzęt, który normalnie powinien wylądować już na złomowisku.

Wary to linia klasyczna Puppy Linuksa nastawiona na starszy sprzęt (Racy to jego klon z najnowszym jądrem i X.org, który oczywiście na moim starym sprzęcie już nie ruszył). System ten mam w trakcie testowania. Początkowe wrażenia pozytywne - to w sumie stary, dobry Puppy.

Lucid to Puppy oparty na ostatnim Ubuntu LTS, który sprawuje się dość dobrze i gruntownie go już przetestowałem. Jest w nim wszystko czego potrzeba, włączając w to hinting RGB, który preferuję pod monitorami LCD (W Warym jeszcze tego nie zdążyłem ustawić). Polecam właśnie tę wersję wszystkim chcącym poznać Puppy Linuksa. Jest to wersja łatwa i estetycznie zrobiona. Przyjemnie się pracuje.

Slacko to najmłodsza gałąź Puppy Linux oparta na Slackware 13.37 oraz Salix 13.37. Jestem także w trakcie jej testowania i co następuje - jak dla mnie to gałąź dla nieco bardziej zaawansowanych, choćby z konieczności przeinstalowania hintingu RGB: przerobione freetype, libXft oraz plik .fonts.conf - bez tego wyświetlanie czcionek jest tak denne, że nie da się pracować. W kolejnym poście postaram się napisać jak "naprawić" freetype pod Slackware i pochodnymi (w tym Slacko). Slacko powtarza drobny bug Slackware i pochodnych - mianowicie fatalne wyświetlanie filmów - pod Gnome Mplayer ustawiłem jednak inny strownik wyjścia video, mianowicie X11 i od razu wyświetlanie obrazu wróciło do normy. Generalnie jednak, z tego co widzę, jest to wersja z najnowszym oprogramowaniem i możliwością jego instalacji z najnowszych repozytoriów Slackware (oraz Salix).


Ok. Te wszystkie distra pobrałem z oficjalnej strony z formacie *.iso, rozpakowałem i pod rootem wrzuciłem do głównego folderu dysku do katalogu /puppy.

Odpowiednie wpisy w GRUB wyglądają następująco:

title Puppy Linux frugal
rootnoverify (hd0,0)
kernel /puppy/vmlinuz psubdir=puppy
initrd /puppy/initrd.gz


I to w zasadzie wszystko.

Zależnie od wersji (najłatwiejsze jest to w Lucid) starannie skonfigurowałem system, spolonizowałem i wystartowałem net z wifi. Zmiany zapisałem przy wychodzeniu systemu w pliku *.3fs (bardzo łatwe - wystarczy czytać co piszą, klikać ENTER i nie robić głupot). Restart.

I oto cieszę się łatwym, przyjemnym i niesamowicie szybkim systemem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...