poniedziałek, 12 listopada 2012

OpenSUSE

Do OpenSUSE 12.2 przekonały mnie trzy czynniki. Znajomy informatyk od lat jedzie na OpenSUSE i nie ma zamiaru tego zmieniać, w jednej z dyskusji na ppa.pl jeden zapaleniec tak zachwalał Susła, że i mi się udzieliło... parę lat temu używałem sam, osobiście OpenSUSE 10.3 - porzuciłem go na rzecz Ubuntu, który w owym czasie szybciej i nawet bezbłędnie zaczął obsługiwać moją sieć bezprzewodową... a czasu na zabawy i walkę z nieprzejrzystym i powolnym YaST (centrum konfiguracji SUSE) nie miałem.


Dziś wydaje się, że YaST dziala zdecydowanie szybciej, zarządzanie pakietami także, nie ma problemów z wifi. Zatem w najbliższym czasie zapewne temat OpenSUSE pojawi się nie raz. Jakie mam wrażenia z OpenSUSE po latach?

1. Duża estetyka systemu, system wygląda ładnie i spójnie (używam XFCE 4.10 pięknie skrojonego pod Susła).

2. Szybkość nie powala, kiedyś mówiono, że lepszym logiem SUSE byłby żółw, a nie kameleon - to nie jest już aktualne - na szczęście - ale do Ubuntu nie jest to jakaś duża konkurencja.

OpenSUSE czy Ubuntu?

3. Zarządzanie pakietami i zainstalowanym oprogramowaniem jest zdecydowanie lepsze w Ubuntu, ale to może kwestia przyzwyczajenia, na pewno trochę muszę googlować po angielskich forach i wiki, aby odszukać interesujące mnie informacje - w Ubuntu więcej rzeczy jest z automatu, a dedykowane wydanie z ubuntu.pl... to łatwizna. Mimo wszystko, dla mnie - starego wyjadacza jest to łatwe. Mam wrażenie, że OpenSUSE się zbytnio przez te lata nie posunął do przodu

4. Dużo kodeków i sterowników brakuje w systemie, z powodów patentowych, trzeba dodawać nowe repozytoria i ściągać to - w podstawowym Ubuntu jest niemalże to samo, ale tam więcej rzeczy jest z automatu (np. wykrywanie brakujących sterowników)

5. Nie działała tak podstawowa rzecz jak wygładzanie podpikselowe RGB!!! Co prawda w oficjalnym repo jest pakiet to poprawiający, ale pociągnął mi całkiem sporą porcję innych pakietów, np. GIMP? Szok? Co ma biblioteka freetype do GIMPA? Ktoś źle zdefiniował zależności!

Mimo drobnych przeszkód - pozytywnie!

P.S. Nowy artykuł na drugim blogu: http://linuxeurope.blogspot.com/2012/11/chakra-201210-review.htm /Chakra 2012.10 - review/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...